מה זה SEO?


בכל פעם שאתם נכנסים לשאילתא במנוע חיפוש כמו Bing, Yahoo, Google וכו' ולוחצים על 'חיפוש' אתם מקבלים רשימה של תוצאות באינטרנט שמכילות את אותו המונח שחפשתם.
משתמשים בדרך כלל נוטים לבקר באתרים שנמצאים בחלק העליון של רשימה זו בשל המחשבה שהתוצאות המופיעות בחלק העליון הן הרלוונטיות ביותר לחיפוש שלהם.
אם אי פעם תהיתם מדוע חלק מהאתרים מופיעים בדירוג גבוה יותר מאשר אחרים, אז כדאי לכם לדעת שזה קורה הודות לטכניקת שיווק אינטרנטית ורבת עוצמה בשם Search Engine Optimization) SEO).

מאמר זה יכסה את כל המידע שאתם צריכים לדעת על אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEOׂׂׂ) – מה זה, איך זה עובד ומהם ההבדלים במדדי הדירוג של מנועי חיפוש גדולים. הנה מתחילים..

אז מה זה SEO?

SEO הוא אוסף של שיטות ופעולות שמטרתן לשפר את נראות האתר בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש השונים. שימוש נכון ומושכל בשיטות SEO מסייע למנועי החיפוש למצוא את האתר שלך בין מיליוני אתרים אחרים ולדרג אותו גבוה יותר מעליהם בתגובה לשאילתת חיפוש.
SEO מסייע לכם, בעלי האתרים לקבל תנועת גולשים גדולה ממנועי החיפוש.

כיצד עובדים מנועי החיפוש

האמת הבסיסית הראשונה שאתם צריכים לדעת כדי להבין SEO ואיך לנצל אותו לצרכים שלכם היא שמנועי חיפוש אינם בני אדם.
בניגוד לבני אדם, מנועי חיפוש הם ממוקדי טקסט. למרות שהטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, מנועי חיפוש רחוקים מלהיות יצורים אינטליגנטיים שמסוגלים להעריך יופי של עיצוב מגניב או ליהנות מצלילים ותנועה בסרטים. לעומת זאת, מנועי חיפוש יכולים לסרוק את דפי האינטרנט במהירות ולהסתכל על פריטים מסוימים באתר (כאמור, בעיקר טקסט) כדי לקבל מושג מה מיקום אתרכם מול כל השאר.
מכאן שעבודת ניהול תוכן האתר הופכת למעט מורכבת יותר מאשר כתיבת התוכן עצמה. נדרשת מחשבה מקיפה וכמובן ביצוע של פעולות התאמה למנועי החיפוש – להלן הפעולות העיקריות שמנועי חיפוש מבצעים על מנת לספק את תוצאות החיפוש.

מנועי חיפוש סורקים אתרי אינטרנט יום יום, שנייה שנייה, כדי לראות מה הם מכילים ומה התחדש בהם. משימה זו מבוצעת על ידי תוכנה, הנקראת סורק או עכביש (למשל Googlebot, של Google).
עכבישים יכולים לעקוב אחר קישורים מדף אחד למשנהו ומודדים כל מה שהם מוצאים בדרכם. כמובן שזה בלתי אפשרי עבור עכביש לבקר באתר מדי יום רק כדי לראות אם דף חדש הופיע או אם דף קיים עבר שינוי ולכן מבצעים ביקור באתר שלכם מעת לעת.
מה שאתם יכולים לעשות הוא לבדוק מה סורק רואה מהאתר שלך.
לאחר שהדפים ייסרקו, השלב הבא הוא המדד.
דף האינדקס מאוחסן במסד נתונים ענק, מקום שבו יכולים מאוחר יותר להוציא את הנתונים. בעיקרו של דבר, התהליך של יצירת אינדקס הוא זיהוי המילים וביטויים בצורה הטובה ביותר לתאר את הדף והקצאת הדף למילות מפתח מסוימים. לאדם זה לא יהיה אפשר לעבד כמויות כאלה של מידע. לפעמים הם לא יכולים להבין ולעבד משמעות הדף אבל אם תוכלו לעזור להם על ידי אופטימיזציה שלו, יהיה קל יותר עבורם לסווג את הדפים שלך בצורה נכונה ובשבילך – כדי לקבל דירוג גבוה יותר.
כאשר בקשת חיפוש מגיעה, מנוע החיפוש מעבד אותו – כלומר, הוא משווה את מחרוזת החיפוש בבקשת החיפוש בדפים באינדקס באתר.
מאחר שסביר להניח שיותר מעמוד אחד (כמעט זה מיליוני דפים) מכיל את מחרוזת החיפוש, מנוע החיפוש מתחיל חישוב רלוונטי של כל אחד מהדפים באינדקס שלו עם מחרוזת החיפוש.
יש אלגוריתמים שונים לחישוב רלוונטי. לכל אחד מאלגוריתמים אלה משקל יחסי שונה לגורמים נפוצים כמו צפיפות מילות מפתח, קישורים, או metatags והיום גם גיאוגרפיה ודמוגרפיה.
זוהי הסיבה שמנועי חיפוש שונים נותנים דפי תוצאות החיפוש שונות לאותה מחרוזת החיפוש.
כמו כן, עובדה ידועה שכל מנועי החיפוש הגדולים כמו Yahoo, Google, בינג, וכד'. מעת לעת משנים את האלגוריתמים שלהם, ואם אתם רוצה להשמר בראש, אתם גם צריכים להתאים את הדפים שלך לשינויים האחרונים. זוהי אחת סיבות (השני הוא המתחרים שלך) להקדיש את מאמצים קבועים לSEO, אם אתם רוצה להיות בחלק העליון של הדף הראשון.
השלב האחרון בפעילות של מנועי חיפוש הוא באחזור התוצאות. בעיקרון, זה לא יותר מאשר להציג אותם בדפדפן – כלומר הדפים האינסופיים של תוצאות חיפוש שמסודרים מהרלוונטית ביותר לאתרים הרלוונטיים לפחות.

ההבדלים בין מנועי החיפוש הגדולים

למרות שהעיקרון הבסיסי של פעולת מנועי החיפוש הוא אותו הדבר, ההבדלים הקלים ביניהם יובילו לשינויים משמעותיים בתוצאות רלוונטיות.
עבור מנועי חיפוש שונים גורמים שונים יהיו חשובים יותר או פחות. ישנן דוגמאות רבות של ההבדלים בין מנועי חיפוש. לדוגמא, עבור יאהו ובינג, גורמי מילת המפתח הם בעלי חשיבות העיקרית, ואילו עבור קישורי Google הם פחות חשובים.
כמו כן, אתרים ב Google משתבחים כמו יין – הוותיק טוב יותר, ואילו ביאהו בדרך כלל אין העדפה כלפי אתרים ותחומים עם וותק.
כך שאולי אתם צריכים יותר זמן עד שהאתר שלכם יקבל "תואר בוגר" ויתקבל לחלק העליון בדפי Google.

בעולם האינטרנט – נטוורלד, מבצעים פעולות שיווק במדיה הדיגיטלית הכולל ניהול תוכן האתר, ניהול ושיווק ברשתות חברתיות וכן קידום אתרי וביצוע פעולות SEO מקצועיות ומבוקרות לפי צרכי הלקוח.